Jordens vikt ökar

Varje dag lär man sig något nytt. Denna gången var det när jag satt och läste i Geografiboken. 

På NO lektionerna i högstadiet så lärde jag mig att materia aldrig försvinner, den omvandlas. När vi dör försvinner vi inte, vi förmultnar. När en bil rostar sönder så försvinner inte metallen, den omvandlas osv.
Därför har jag alltid trott, och hört av andra, att jordens tyngd aldrig förändras. Att den har varit densamma i alla 4.6miljarder år som den har funnits. Men nu har jag lärt mig att så är det inte.

Varje år ökar jordens vikt med ca 50.000 ton per år! Det är pga att skrot ifrån rymden träffar jordytan eller kommer in i atmosfären. Coolt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0