Borg och Stenmark

Jag har läst min första bok på flera år, frivilligt alltså.

Om Borg och Stenmark. Då stannade Sverige.

Ska jag vara ärlig så har jag aldrig riktigt vetat varaför dom var(är) så kända. Men nu har jag lite bättre koll, även om den där boken var lite väl målad. Författaren är ett stort fan av dessa 56:or så allt han skriver kanske inte kan tas på fullaste allvar, vad vet jag...

De var ensamvargar, de skötte för det mesta sin egna träning och skapade därför sina egna stilar. Det verkar som om de var två mystiska idrottare som hade pallrat sig upp i toppen av eliten.

Men vad tänkte dessa på när de tävlade? Ingenting.
Vad gjorde de precis innan tävlingaerna?
De gjorde samma sak varje gång. De hade ett eget mönster och de behöll alltid lugnet, oavsett situation. Men undantag finns ju...
När var de nöjda? Endast när de stod högst upp på prispallen var de hel nöjda med sina prestationer, även om Stenmark inte alltid var helnöjd ändå. Han kunde ramla två gånger i ett lopp och ändå vinna, men det är ju sjukligt.
Hur mycket satsade dom? Borg sägs vara tennisspelaren med bäst kondition genomtiderna, iochförsig så sägs han ju även vara den bästa tennisspelaren genom tiderna. De tränade mest av alla och hårdast av alla, träningen gick före allt, tjejer, alkohol, andra nöjen osv. Men man behöver inte andra nöjen när man gör det man gillar bäst...eller?


Dessa filurer är två riktigt säregna typer, men det kanske är vad som krävs för att bli störst? Jag vet inte, jag har ju inte kommit riktigt så långt, ännu.

image159image160

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0