AktiemäklarN no1

Aktier har för mig alltid varit något trist. Det är sånt som gamlingar håller på med för att de inte har något vettigare att göra av sina pengar. Men nu, i veckan, så harr jag upptäckt tjusningen med aktier. Och jag ha blivit som beroende av kurserna.
Eftersom att jag skickade in avtalet med min nya bank(avanza) igår så har jag inte kunnat köpa några äktier ännu, vilket är lika bra det. För jag har spenderat veckan med att läsa på om olika bolag och deras framtidsutsiker på olika forum, bolagens hemsidor och tidningsartiklar.
Jag har kommit fram till att råvaruhandeln kommer gå bra i framtiden, framförallt så kommer priset och efterfrågan på metaller att öka allteftersom att inflationen stiger... och ja, den stiger, förra veckan tryckte Federal Reserve(USA:s riksbank) upp 600MILJARDER DOLLAR för att hålla dollarns värde lågt. Lite konstigt kan man tycka. För det lilla jag har lärt mig om världsekonomi i skolan är att inflation är inget att leka med, den är dålig på alla sätt och vis. Tydligen har jag lärt mig fel, för USA:s finanspampar tycks anse något helt annat...

Två bolag som jag tror kommer gå starkt är; Lundin Mining Corp. och RusForest. Det första pga det jag skrev i förra stycket. Det andra p.g.a. att Ryssland är ett växande utveklingsland, dom har utrymme för att expandera, vilket många länder som skövlar skog inte har. Tex så hårdnar pressen på många andra stora exportörer, bl.a. på Brasilien och Australien, i och med att dessa skövlar regnskog.
Sedan är det Ryssland som har de överlägset största skogsarealerna i världen. Samtidigt som dom står för merparten av Kinas timmer import. Och med tanke på Kinas(och även andra u-länders) framtidsutsikter och tillväxt så lär importen av timmer fortsätta ett bra tag framöver.

Det här tycker säkert alla är skittrist, men det har blivit min nya hobby. Jag sitter som klistrad framför datan för att leta reda på bolag som känns värda att investera i, och det är faktiskt riktigt kul. Ännu roligare blir det nästa vecka, då ska jag köpa lite aktier på riktigt. =)

Hörs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0