Dialekt.

Svt-play har blivit något utav min bästa vän det senaste året. Jag skulle chansa på att det beror på att jag saknar Sverige lite mer än vad jag egentligen vill erkänna, ens för mig själv. Debatt, kortfilmer, Aktuellt, Skavlan, Högklackat, Vetenskapens Värld etc är program som jag följer. Det senaste i mängden är Svenska Dialektmysterier där Fredrik Lindström åker runt i Sverige och tittar närmare på dialekter. Och idag var det Uppland som stod på schemat.

Och jag har tydligen lite uppländsk dialekt, fråga mig inte hur, jag bor ju iofs bara ett par kilometer ifrån Uppland, men ändå... Jag har alltid sagt klöpp istället för klippte, tröck istället för tryckte, röck istället för ryckte, lös isället för lyste, mös istället för myste, fnös istället för fnyste, böt istället för bytte etc. Och tydligen så är det uppländsk dialekt. Så nu har jag äntligen befog för att säga klöpp och tröck utan att någon kan komma och säga att det är fel. hehehe xD

 

Hörs.

 


Kommentarer
Postat av: mamma

När kommer du hem? mejla mig o glöm inte att göra det.

Ha det bra!!



Hälsn. Mamma o Robert

2012-04-24 @ 17:48:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0