Julgodis

Jag älskar godis, men vem gör inte det? Så däför har jag bestämt mig för att göra eget julgodis.

Farsan fixar knäck till jul, på sin höjd.
Morsan brukar göra konstiga saker, alltså konstiga godisar. Som jag aldrig har smakat förr. Förra året fixade hon nougatbollar som hon hade doppat i choklad och nötter najs! Sen brukar det bli gelerutor som är rullade i socker, låter inte allt för frestande men det är de fan.

Men jag vill ha brända mandlar, så jag ska göra brända mandlar. Problemet är bara det att jag inte vet hur man gör, får ta och kolla upp det på internet. Och jag kommer troligen att misslyckas ett antal gånger innan jag får några som är färdiga och ätbara. Om jag nu lyckas över huvd taget.

Någon som har recept kanske? =)


Kommentarer
Postat av: Tomas

Hehe, lycka till, du kommer bränna nötterna. Det är omöjligt att lyckas ;)

2007-12-19 @ 18:44:21
Postat av: bea

brända mandlar smakar fan skit ju, varför trycka i sig sånt när det finns riktigt godis! ;)

2007-12-20 @ 01:03:04
URL: http://naomib.blogg.se
Postat av: Emmy

Jag har själv provat det och det blev jättegott :D Lycka till med julbaket!

Förberedelsetid: 15 min
Färdigt på: 15 min
Ingredienser
1 strut
250 250 g skalad hel mandel
3 3 dl florsocker
1 1 dl florsocker till separering

Gör så här
1. Smält florsockret tillsammans med mandeln tills mandeln knäpper, rör hela tiden.

2. Ta av från värmen och låt stå och vila i cirka 1 minut.

3. Strö i 0.5 dl florsocker och blanda, slå upp på ett bakplåtspapper och separera nötterna från varandra.

4. Låt svalna och fyll upp i pappersstrutar.

2007-12-20 @ 07:54:45
URL: http://fiemma.blogg.se
Postat av: En mamma

2dl vatten, 2 dl mandlar, 2 dl socker. Lägg allt i en stekpanna och rör om hela tiden...
När vattnet börjar dunsta sänk värmen till 4 .an och fortsätt rör om. När sockret börjar likna en bränd hög vid sidan så ge INTE upp...det ser ut som det misslyckas...men det ska vara så och fortsätt rör om. Super goda brända mandlar...

2007-12-20 @ 10:52:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0