242 St

Jag har aldrig riktigt fattat hur det här med 32street, 175St, 6St och allt sån där fungerar. Förrän nu när jag har vart här ett par veckor då... Men innan har jag har aldrig riktigt kopplat att tex 242 St står för att det är block nr 242, dvs att det ligger 242 block norrut räknat från block 1 på södra Manhattan. Ganska så smart faktiskt, det blir rätt så lätt att fatta vad någon bor någonstans om man kan referera till ett block och inte en jäkla gata som tex "Mitt-i-ingenstans-stigen 9". Amerikanarna kan va rätt smarta faktiskt...

Men det här med Farenheit, yard och feet kommer jag nog aldrig att förstå mig på. Det känns lite förlegat att ha ett längdmått som heter "fot" och som kom till bara för att man inte hade något bättre redskap att mäta med än sina egna kroppsdelar. Kom igen vafan, metersystemet är mer logiskt och lättare att förstå sig på. Likaså med Celsius. Men vem är jag att bestämma vad andra ska använda för enheter...

Hörs!


Här bor jag, typ, 242 St i The Bronx. Det tar ca 35min ner till Downtown och kanske en 20-25min till norra Central Park. Det är ju inte jättecentralt, men det duger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0